
Jagtjournal 2026 og frem
Bukke jagt 2026 i Andkær
Ved årets lodtrækning om bukkepladser i konsortiet, havde jeg trukket en jordpost i området ved siden af hytten. Reviret her bestod af mark med hegn og lidt skov grænsende op til stykket. Jeg plejer jo altid, at tage ud dagen før og overnatte på reviret og denne gang kunne jeg sove i hytten, hvilket var super lækkert. Ved hytten er der et bredt hegn på ca. 130 meter. Hvor jeg opsatte et skjul 110 m fra hytten. Skjulet bestod af en ramme af glasfiberstænger, hvorpå jeg hængte sløringsnet, isat lidt af den vegetation der var i hegnet. Nu var det bare tilbage til hytten og få tændt op i brændeovne. Aftensmaden bestod af en købepizza, som lige tog sulten. Nu stod aftenen på hygge sammen med Balder og en kop kaffe. Klokken var nu 21,30 feltsengen og soveposen var klar, så Balder blev luftet og så var det godnat. Jeg blev vækket nogle gange i løbet af natten pga. kraftig regn på bliktaget af hytten. Alarmen lød kl. 03.30 så var det op og få kogt vand til kaffen samt varmet et rundstykke. Udenfor pissede det stadig ned, men da jeg var klar til at gå op til skjulet stoppede regnen. Vel oppe i skjulet blev skydestokken indstillet og kaffen blev skænket. Uh, hvor er det dejlig, at sidde der og nyde kaffen og høre/se naturen vågne. Der kom nogle kraftige byger og da det samtidig blæste en del var jeg glad ved, at sidde i læ bag hegnet og ikke skulle sidde i et tårn. Jeg så en lille gaffelbuk komme ud fra skoven og jeg havde da også riflen oppe og sigtede på den, men den var ikke afskydningsklar efter min mening, så jeg nød den gå og esse. Kl. 08.15 var der kaldt til bukkepral i hytten for dem i konsortiet, der havde lyst. Der kom 7 mand og et af medlemmerne medbragte en pæn ulige 6ender han havde skudt ved det store skovrevir. Han var synlig stolt, da det var hans første buk han havde skudt i alle de år han har været med i konsortiet.
Efter bukkepral kørte jeg lige hjem, for at proviantere og få et par timer på øjet og kl. 16.30 kørte jeg mod hytten igen. Jeg havde lavet aftale med min lillebror, at vi spiste aftensmad sammen inden aftenens jagt. Han havde et tårn nede i den store eng, så kl. 18.30 sagde vi knæk og bræk til hinanden. Jeg var ikke mere end lige kommet på plads, da det begyndte at styrtregne, det væltede ned i 10 minutter, så tungt og tæt, at man knap kunne se 50 meter frem. Ca. kl 19 kom der en rå ud fra skoven sammen med den lille gaffelbuk, men de returnerede til skoven igen, da der igen kom en kraftig byge. Nå regnen stoppede og jeg kunne skænke mig en kop kaffe og nyde den hjemmebagte muffins min lillebror havde haft med, til lyden af solsortens fløjt. Kl. 20.30 kom den lille buk ud igen og gik og essede. Den gik efter ca. 10 minutter ind i skoven igen og kort efter, lidt længere væk kom den stormende ud af skoven, over marken mod et hegn. Jeg tænkte den sikkert var jaget ud af en anden buk, så jeg lagde Tikka t3eren 308WIN op på skydestokken, så jeg var klar, hvis der skulle komme en buk ud af skoven. Og som tænkt, kom der en 6ender ud af skoven og gik i retning mod hytten og det hegn jeg sad i. Da den var ca. 10 meter fra hytten og med toilettet som baggrund piftede jeg et par gange og den stoppede. Jeg placerede tråd korset til et lidt højt bladskud og lod kuglen gå. Den nåede ikke, at opfatte noget for den døde på stedet. Skudt på 109 meter ifølge min afstandsmåler. Jeg tog lige en kop kaffe og så pakkede jeg skjulet sammen og begav mig mod hytten. Vel nede ved hytten lukkede jeg Balder ud, så han kunne få lov til, at søge efter bukken, men det blev ikke til meget søg, for jeg tror han kunne lugte bukken inde fra hytten, da den lå 10 meter derfra, så han løb lige til den. Da jeg fik bukken under nærmere øjesyn, kunne jeg se det var et pænt stor dyr og det blev jeg også bekræftet i, efter jeg havde brækket den og efterfølgende vejede den. Vægten viste 19 kg. Jeg fik pakket alt i bilen og inden jeg kørte hjem tog jeg lige en kop kaffe på bænken, for lige at synke oplevelsen. Tænk sig, at være så privilegeret, at få lov til at skyde så elegant et dyr som jeg mener rådyret er. Og så skyde det så tæt på hytten og bilen. Vel hjemme blev bukken hængt op i liften på værkstedet sammen med alt det våde udstyr. Jeg placered en murbalje med vand og sæbe i under bukken, så alle tæger der faldt af landede der i. Så var det godnat. Søndagen gik med at ordne bukken og få rengjort riffel og udstyr.