Balkan

Jeg har, som spejder været med til mange spændende ting og en af dem, var i samarbejde med Vejle Kommune, hvor vi var med til, at lave Summer Camp´s for unge mennesker på Balkan, både i Danmark og i Bosnien/Hercegovina og Serbien, hvor samarbejde var i højsædet. Som tak for indsatsen, fik vi af Vejle Kommune en tur til Makedonien for, at besøge spejderne (Scout Camp Krste Jon)  i Struga.

Her under er nogle af de fantastiske billeder/oplevelser Jeg har haft på disse ture.

Makedonien 2013

Skopje,Struga,Ohrid og Republic of Vevchani

Spejdertur til Makedonien 14-21. august 2013

Mandag: Vi ankom kl.0430 til Struga meget trætte og blev indlogeret i et værelse i spejderhuset. Jeg havde aftalt med Marjan, der er leder af spejderne i Struga, at vi skulle mødes kl. 10.00 og planlægge vor besøg. Vi fik en lille rundvisning i spejderhuset og en tur rundt i byen og om aftenen var vi ude at spise sammen med et par af spejderne.

Tirsdag: Skulle vi mødes med 2 af spejderne, der ville vise os rundt i nabobyen Ohrid. Det var en fantastisk flot, lang og god tur, hvor vi også fik tid til at snakke om spejderarbejde i Makedonien og Danmark.

Onsdag: Skulle vi ud på søen og sejle sammen med et par af spejderne. Vi sejlede over til et kloster og gik en tur i området. Vi fik udvekslet mange ideer omkring det at bruge vandet som aktiv i spejderarbejdet. Om aftenen var vi også ude at sejle, men denne gang sammen med Marjan og hans kone på Marjans båd. Her fik vi følge skab af politichefen, som også er spejder og der blev igen udvekslet tanker, ideer og kontakter.

Torsdag: Var vi på en hike til Skrebatno, hvor de i uge 30 skulle have en lejr med ca. 300 spejder. Her mødtes vi med spejderchefen og fik en lang snak om, hvordan de arrangerede deres lejr og hvordan vi arrangere store lejre. En af de store forskelle er, at de ikke selv laver maden på lejren det havde de militæret til at gøre. I Danmark laver enhederne selv deres mad. Vi aftalte, at jeg sender en indbydelse til dem om den store spejderlejr vi skal have i år 2017 med over 30.000 deltager. Om aftenen, var vi sammen med Marjan og spejder fra Kroatien oppe i en lille landsby i bjergene for at se et natur projekt som spejderne i Struga havde været med til at lave. Da vi kom hjem til Spejderhuset var vi med til lejrbål sammen med alle spejderne.

Fredag: Blev brugt til på egen hånd til, at få set byen Struga og snakke med nogle af spejderne hjemme i spejderhuset.

Lørdag: Var vi sammen med Marjan og Biljana med familie på udflugt til Vevchani, en gammel landsby oppe i bjergene. Vi spiste på en utrolig smukt beliggende restaurant med en fantastisk udsigt. Vi blev også underholdt med lokal musik og dans, da der denne aften var danse opvisning.

Søndag: kl. 0800 tog vi afsked med Marjan og Struga og begav os mod Skopje. Vi havde lige et par timer i centrum og fik set lidt af den gamle bydel inden turen gik til lufthavnen.

I Lufthavnen var der tid til, at få snakket lidt om turen og alle var enige om, at det havde været en utrolig god tur og at vi havde fået mange gode input, som vi kan bruge i vores spejderarbejde.

Så en stor tak for, at vi fik muligheden for, at besøge Makedonien og vi kan varmt anbefale andre at tage til Struga.

Med Spejderhilsen Kim Lykke Jensen.

Summer Camp Vejle Danmark 2012

Summer Camp Vejle Danmark 2011

Summer Camp 2010

Serbien

KFUM – Spejderne Dalfolket i Vejle har været budt med på tur, denne gang til Serbien, (Bovan) hvor vi havde fokuseret på kommunikation, organisation og samarbejde.

Folk der ikke har været spejder, kan have svært ved at finde ud af, hvad det vil sige at være spejder. Der er ikke detaljerede regler ligesom i fx fodbold, og du er ikke spejder for kun at blive god til en ting, som fx fodbold og klaverspil osv. Derimod lærer du, at samarbejde med andre om at løse forskellige opgaver. Du bliver god til at lytte, lære nyt og samarbejde mod et fælles mål.

Som spejder får du lov til, at bruge hele kroppen og på den måde finde ud af at du kan mere end du selv regner med. Du lærer, at tage selvstændige beslutninger ud fra en fælles kontekst.

Det er ud fra overstående, at vi har arbejdet med de unge i lejren.

De har lært, at samarbejde gennem de opgaver vi har lavet sammen med dem som fx

• Pionering
  • Knob
  • Vandaktiviteter
  • Naturpleje
  • Handicraft
  • Diverse samarbejdsøvelser
  • Hike

Der er efter vær opgave blevet stillede spørgsmål som, hvad gik godt, hvad kunne vi gøre bedre og hvad lærte vi om os selv.

Vi har oplevet, at deltagerne gennem den korte periode vi har haft med dem at gøre, har flyttet sig og fundet sammen på tværs af religiøse og politiske overbevisninger. De har fungeret som en harmonisk gruppe.

Vi er overbeviste om, at flere af dem vil gå hjem med et andet syn på sig selv og andre.

De unge vi har haft med at gøre denne gang, har været meget engageret og lærenemme.

Som afslutning må vi sige, at mange af de mål vi havde sat os for turen blev opnået.

Punkter til forbedring:

• Der skal være en bedre sammenhæng i opgaverne dvs. at de forskellige moduler strækker sig over hele dage og ikke bliver splittet op i halve dage, da dette medføre forvirring blandt deltagerne og underviserne. Ved at have samlede moduler opnås der en større samhørighed og det giver bedre mulighed for at grupperne kan gøre modulerne færdige og ikke skal bruge dele af næste modul på opfølgning.

Men det skal tilføjes, at man havde en god fornemmelse af, at kommunen støttede op om projektet og der var generelt styr på infrastrukturen på Summercampen.

Vi er utrolig glade for, at være en medspiller i Vejle kommunes projekt og vi håber det gode samarbejde må fortsætte i fremtiden.

Med venlig hilsen

Kim Lykke Jensen

Gruppeleder KFUM –Spejderne Dalfolket Vejle

Summer Camp Bosnien/Hercegovina Jablanica 2009

Summer Camp Bosnien/Hercegovina Jablanica 2008

Denne gang var vi 3 spejder fra KFUM – spejderne Dalfolket Vejle, der var inviteret til at deltage i Summer Camp. 2 af os havde været af sted før og det var en stor fordel i forhold til planlægningen af aktiviteter. Vi kan konkludere at det nok er den bedste tur. De unge var meget mere engageret denne gang end sidst og hele strukturen i lejren fungerede bedre end sidst vi var af sted.

Vi havde lagt stor vægt på samarbejde og miljø denne gang og det lykkedes at åbne øjnene på de unge. De blev mere bevist om hvor vigtig det er at samarbejde og passe på miljøet.

Vi havde en rigtig dejlig hike til bjerget Tise, hvor vi overnattede i en gammel jagthytte fra 1920. i 1380 meters højde. Denne jagthytte havde været brugt af mange af de østeuropæiske ledere gennem tiden, hvilket ikke gjorde det mindre spændene. Fra hytten var der en fantastisk udsigt til Cvrsnica bjerget som er det næst højeste bjerg i Bosnien Hercegovina. Fra toppen af dette bjerg kan man i klart vejr se Adriaterhavet. vi startede opstigningen i 200 m højde og siksakkede os op til hytten i 1380 m højde. Det var en hård tur for os da vi jo ikke har bjerge i Danmark, men vi kom op dog med en del pauser og alle var rigtig glade da vi var nået op. Efter frokost ville guiden vis os en grotte han havde opdaget og en del af deltagerne tog med på denne tur medens andre havde mere brug for at få benene op. Aftensmaden stod på gullas og pasta tilberedt på Trangiasæt. Ikke just et festmåltid, men det kunne spises. Guiden havde medbragt en kylling som han tilberedte i en gryde med div. krydderier i ca. 5 timer så det blev natmad inden vi fik den smagt. Under lejrbålet gik snakken mellem deltagerne rigtig godt og der blev grint rigtig meget.

Efter en god kølig nats søvn var vi klar til nedstigning. Selve nedstigningen gik rigtig godt og alle nåede ned til den tid der var aftalt at bussen skulle hente os. Men men som vi før havde erfaret er der i Bosnien noget der hedder lokal tid ca. en time plus var meget normalt, så vi ventede.

Alt i alt må vi konkludere, at hiken havde været en stor succes for alle og vi var alle enige om at, hvis der bliver en tur igen til næste år står der hike på programmet igen.